Mulakan Bismillah sebelum membaca, Jadikan amalan sepanjang masa, Maaf dipohon tersilap bicara, Ini sekadar renungan bersama.. ^_^
"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri.Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."
-Hassan Al Basri-

Sunday, 3 November 2013

Perbaiki nawaitu..






" Wah..assignment banyak..exam lagi, presentationnya lagi. Allah.. peningnya kepala saya " Adu Solehah.


" Biasalah tu.. Jangan difikir sangat. Awak selesaikan satu-satu. Baru nampak teratur. Kalau fikir assignment ni tak siap, assignment tu prof nak, exam buku tak baca lagi, presentation lagi..Memang serabut. Calm down. Selesaikan satu-satu.." Sofiah memegang bahu Solehah. Nampak ke'serabut'an yang Solehah rasai.


" Hmm. Tu lah. Rasa macam tak dapat dah nak concentrate yang mana satu. " Balas Solehah sambil menyandarkan badannya di kerusi yang diduduknya. Matanya dipejam rapat. Sofiah merenung kembarnya yang kelihatan agak tertekan.


Sofiah bangun tiba-tiba. Tidak sampai dua minit dia kembali ke compartmen kembarnya yang hanya sebelah compartmennya.

" Nah. " Tangannya menghulur. Solehah membuka matanya.

" Baca ni. InsyaAllah, tenang sikit nanti. Then, baru awak sambung assignment awak tu." 

Solehah menyambut al-Quran yang dihulurkan Sofiah lalu tersenyum.


***********


" Alhamdulillah..siap pun akhirnya.. " Solehah meraup mukanya. Lepas ni dah kurang sikit kerja.

" Hmm. Bagus lah. Nanti, jangan lupa. Whatever you do, keep Allah in your heart. Baru, tak tension coz kita buat semua tu kerana Allah.. Bukan sebab terpaksa or sebab nak markah. Tapi, sebab itu adalah tanggungjawab kita. Ingat.." Pesan Sofiah tatkala melihat kembarnya mula mengemas meja yang sebentar tadi dipenuhi dengan buku.

Solehah hanya tersenyum sumbing lalu mengangguk.

Macam tahu-tahu jer. Tapi, memang betul pun. Perbetulkan nawaitu kita dalam menuntut ilmu. Kalau tak, tengoklah situasi tadi, tension. Sebab apa? faham-faham saja lah.

Semua orang nak berjaya. Saya pun sama.. From now, niatkan dalam hati menuntut ilmu kerana Allah.. Tok seh fikir benda-benda lain ni. Buang masa. 

Dan jangan lupa, manage masa dengan baik. Masa tu penting. Kita tak akan dapat kembalikan masa ataupun melambatkan masa kita..

Firman Allah taala :

 " Demi masa, sesungguhnya manusia kerugian. "

 Surah al-asr


No comments:

Post a Comment