Mulakan Bismillah sebelum membaca, Jadikan amalan sepanjang masa, Maaf dipohon tersilap bicara, Ini sekadar renungan bersama.. ^_^
"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri.Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."
-Hassan Al Basri-

Thursday, 28 November 2013

Munafiq kah kita??







Baring atas katil
.
.
.
buka buku dirasah fil Qur'an
.
.
.
chapter surah Munafiqun..
.
.
Mata sengaja dipejam rapat.



Termenung sendiri.. Ada part saya baca, sahabat bertanya pada sahabat yang lain, adakah sahabat mereka nampak sifat munafiq dalam diri mereka? Itu sahabat..yang hidup pada zaman Rasulullah. Yang sentiasa nampak Rasulullah. Yang penuh iman di dada. Yang penuh rasa cinta akan Islam.



Saya? Awak? Ada tak lihat dan cuba renung diri sendiri. Ada tak sifat-sifat munafiq dalam diri kita? Na'uzubillah.

Ada sesiapa yang tak tahu apa itu Munafiq?

Saya share sedikit tentang munafiq ye..


Dari segi bahasa iaitu orang yang menyembunyikan perkara atau maksud sebenar.

Dari sudut syarak iaitu seseorang yang tidak menzahirkan kekufuran dengan cara menyembunyikan di dalam hati.


Setakat ni faham tak maksud munafiq ni? InsyaAllah ye..



Senang cerita, orang Munafiq ni, mereka bersifat talam dua muka.
 berpura-pura menerima serta mengikut segala ajaran Islam namun sebenarnya di dalam hatinya tidak dapat menerima ajaran Islam yang suci ini.



Rasulullah bersabda yang bermaksud :

"Tanda Orang Munafiq ada tiga:  Apabila dia berbicara, dia berbohong. Apabila dia berjanji, dia mungkiri. Dan apabila dia diamanahkan, dia khianati."



Antara sifat-sifat mereka ni :

1 ) Menipu/ berdusta..

Gulp.. Pernah tak? ( mata ke atas, berfikir sendiri )

Masa zaman nabi dulu, ada yang cuba memporak perandakan Muhajirin dan Ansar.


Ingat tak kisah semasa perang Bani Mustalaq. Masa tu, hamba Umar ( Jahjahbin Sa'id ) dan juga Abdullah bin Ubai bin Salul iaitu Sunan al-Juhni. Masa tu, pasal air. Mereka bergaduh sehinggalah mereka menjerit kaum masing-masing. " Hai Muhajirin! " dan " Hai Ansar! ". Sehinggalah Abdullah bin Ubai bin Salul terdengar, maka dia berkata : " Sammin kolbak ya'kulak! " yang bermaksud, gemukkanlah anjing kau, nanti mereka akan memakan kau!. ( Yang ni, macam sindiran. Tahu kan sindiran. )

Dan dia menyambung lagi, nanti kalau dah sampai Madinah nanti, sudah tentu yang kuat ( mereka ) akan keluarkan/ halau yang lemah ( Rasulullah dan sahabat Muhajirin ). Maka, terdengarlah Zaid bin Arqam lalu memberitahu kepada Rasulullah apa yang dia dengar.

Bila Abdullah bin Ubai bin Salul dapat tahu, Rasulullah mendapat tahu apa yang telah dia bicarakan, terus dia pergi bertemu Rasulullah dan mendustakan khabar yang diberitahu oleh Zaid bin Arqam tadi. Ada riwayat yang mengatakan, masa itu Zaid seorang remaja. Lalu, dia mendustakan Zaid kerana kemungkinan Zaid tersalah dengar. Sehinggalah ayat lapan surah al- Munafiqun diturunkan, membenarkan Zaid.


Tengok tahap dusta Abdullah bin ubai bin Salul ( Ketua Munafiqun ). Depan nabi pun, dia masih mendustakan.


2) Menolak untuk berhukun dengan syariat Allah.

 Orang Munafiq luaran mereka nampak beriman. Namun, bila berhukum dengan syariat Allah, mereka menolaknya.


3) Mereka menyeru kepada kemungkaran, dan mencegah kebaikan.

Bilamana orang beriman berusaha melakukan amar ma'ruf dan nahi munkar, mereka lebih suka melakukan amar munkar, nahi ma'ruf..Hmm..Na'uzubillah.

4) Mereka memusuhi orang beriman.

Orang Munafiq gerun untuk bersama dengan orang beriman kerana risau kegiatan jahat mereka akan dihalang orang yang beriman, jadi mereka memusuhi mereka.

Yang ni mungkin kita tak sedar kot.
Contohnya, kita mula menjauhi orang-orang ataupun sahabat-sahabat yang suka menasihati kita,menegur kita. Mungkin. Ada perasaan benci mula terdetik di hati kita. Nau'zubillah.


Dan banyak lagi..Dalam hadith diatas yang saya sebutkan tadi juga sifat orang munafiq.


Maaf, kalau nak listkan banyak-banyak tak larat rasanya. Saya boleh share ini sahaja untuk hari ini. Lepas ni, ada kelas. So, mungkin sedikit sebanyak input ini mampu untuk membuatkan diri kita kembali bermuhasabah. Muhasabah tu penting..

 Salam dari penutut ilmu... :D

No comments:

Post a Comment