Mulakan Bismillah sebelum membaca, Jadikan amalan sepanjang masa, Maaf dipohon tersilap bicara, Ini sekadar renungan bersama.. ^_^
"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri.Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."
-Hassan Al Basri-

Thursday, 21 November 2013

Jom positifkan diri..




Akak boleh!! Fighting!!



Hidup tidak selalunya indah..
Langit tak selalu cerah..
.
.
.
Yup.
Itulah aturan Tuhan..
.
.
.
Hidup ni tak sah kalau tak ada dugaan dan cabaran yang perlu kita hadapi.
so, untuk hadapi semua tu, perlulah dengan iman.
Bukan dengan emosi ye.



Kadang-kadang, hal kecil tu pun sebenarnya adalah dugaan untuk kita.
Cuma kita je yang tak perasan.


Let say,
Kalau kawan kita tiba-tiba tertumpahkan air atas kertas assignment kita..
Dah tu, assignment tu pula mesti submit esok.

Secara jujurnya,
apa yang kita rasa saat tu?
Marah?
Yup.. tipulah kan kalau tak marah..hee

Tapi, ada tak kita terfikir masa tu..


Mungkin Tuhan saja nak duga aku.
Yelah.. mana tahu dalam tak sengaja aku ada langgar perintahNya.
Dan mungkin juga Tuhan nak tengok tahap kesabaran aku..


Rasanya ada tak terfikir macam tu??


Haa..
Kalau tak ada, let's begin.

Cuba positifkan setiap yang berlaku..
InsyaAllah, result pun positif..

Tak percaya?
Cuba lah...

Dan istiqomah..kita kan mukmin.. So, terapkan nilai-nilai positif dalam diri kita..
InsyaAllah..


one more thing, jangan lupa baca Kahfi ye..Esok kan jumaat. Penghulu segala hari.
Hmm..mungkin ada yang kata :

Panjang sangatlah surah Kahfi. Tak sempat nak baca.

Ok. Untuk memudahkan dan mampu istiqomah membacanya setiap jumaat,
Cuba tip yang ni ;

Baca sedikit pada maghrib hari khamis.
Then, sambung sedikit lepas isya'

Esoknya, hari jumaat lepas subuh sambung sedikit lagi.
Kalau tak habis juga, sambung lepas zohor.


Kita sama-sama cuba ye..

- Maniskan iman, maniskan senyuman - 

No comments:

Post a Comment