Mulakan Bismillah sebelum membaca, Jadikan amalan sepanjang masa, Maaf dipohon tersilap bicara, Ini sekadar renungan bersama.. ^_^
"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri.Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."
-Hassan Al Basri-

Saturday, 30 November 2013

Untuk gadis, jejaka, isteri dan suami



( Baca dulu..pic ni sekadar hiasan.. )




Mulakan hari dengan menyebut Allah..



Mulakan hari dengan Kalamullah..



Mulakan hari dengan senyuman..



Mulakan hari dengan membantu orang..



InsyaAllah, hari-hari kita akan bahagia..

Let's do the best in our life..

For what??

For ISLAM..


Jangan kata, kita MUSLIMAH..
wanita melayu terakhir..

Kita perlu lemah lembut sentiasa..

Ingat..
Tegas tetap perlu ada..

Dan untuk para jejaka yang gagah dan beriman di luar sana..

Bantu wanita,
Bukan kerana mereka lemah..

Bantu mereka,
Kerana mereka kaum yang melahirkan.

Ya..kaum yang penuh dengan nilai kasih sayang..
Kaum yang penuh emosi..

Kalau mahu hadapi mereka juga,
bukan dengan kekuatan..

Tapi dengan akal dan sikap lemah lembut anda terhadap mereka..



Untuk para suami pula..
.
.
.
Ingat sabda Rasulullah yang ini;

Aisyah radhiyallahu ‘anha berkata: Rasulullah Sallallau ‘Alaihi Wasallam bersabda:

“Sebaik-baik kalian adalah (suami) yang paling baik terhadap keluarganya dan aku adalah yang paling baik terhadap keluargaku.”

(Hadis riwayat Tirmidzi dan disahihkan oleh al-Albani di dalam Ash Shahihah (no. 285) 



Para isteri juga jangan terlalu suka, lalu berkata :

" Mestilah...our husband mesti berbuat baik pada isteri.. " dan sampai satu tahap kalian derhaka pada mereka.. Na'uzubillah.. 

Suami berbuat baik pada kalian, bukan bermakna mereka lemah dan takut pada kalian..

Ingat,

mereka ada ' kuasa ' dalam rumah tangga..

mereka juga manusia biasa..

yang tak akan kosong daripada membuat khilaf..


Kalian sebagai isteri, perlu support mereka..

Bukan menjadi peng'condemn' mereka..



Ingat para isteri!!

Kalian sangat mudah mendapat pahala..

Jangan sampai digelar isteri derhaka.. ( Nauzubillah min zalik )


 Rasulullah pernah bersabda :  
“Bila seorang wanita shalat lima waktu, puasa pada bulan Ramadhan, menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, ia akan masuk surga dari pintu mana saja yang ia inginkan.”


Ingat!! Gadis-gadis ayu dan manis di luar sana juga perlu ingat..

Kita juga akan mendapat title ' ister ' satu hari nanti ( InsyaAllah.. Kalau ada jodoh ye dak? )


Tetapi,



Untuk mengahadapinya, bersedia daripada sekarang..

Rohani dan juga jasmani..

Hubungan dengan Allah jangan lupa...





Dan satu lagi..

Pesanan daripada saya..

I love you..
ukhti..

Sayang sayang awak,
kakak-kakak dan adik-adik..

Tapi, awak juga perlu sayang pada diri awak..

Saya tak nak awak masuk neraka hanya kerana awak melanggar perintah Allah..

Awak tak tutup aurat. Sampai satu tahap, saya juga tak tahu nak cakap bahasa apa..

Saya sayang awak..saya sayang semua kaum hawa..

Tapi, saya tak tahu pula bahawa awak sendiri yang tak sayang diri sendiri..


Sanggup awak terima balasan Allah,


Hanya kerana jiwa awak meronta-ronta untuk menunjukkan rambut dan body awak yang cantik tu??


Sanggup awak terima balasan Allah,


Hanya kerana wearing baju kurung or baju yang longgar dan menutup aurat tu PANAS ???


Ingat!!

Neraka Allah BERGANDA-GANDA PANAS..



Ok.. sampai di sini sahaja ye.. :)

I have a lot of assignment and work to do..

So, fighting!!
Yup..fighting to change our life !!

p/s : pesanan dan renungan untuk diri ini khususnya.. Andai ada terkasar bahasa sepanjang menaip entry ini, maaf dipinta.. Saya juga hamba Allah.. 

Peace no war!! ^_^





Thursday, 28 November 2013

Ekspedisi Tarbiyah ke Bukit Broga..



( View Bukit Broga.. Thanks pak cik google. )



Ekspedisi Tarbiyah!!
.
.
.
Mendaki bukit Broga..
.
.
.
Seronk rasanya bila buat aktiviti-aktiviti macam ni sekali-sekala.

Merehatkan minda yang serabut.Huh.( Tak serabut mana pun )


Tapi, BEST lah!! ^_^

Rasa macam nak pergi lagi.

Tengok ciptaan Allah yang indah daripada tempat yang tinggi.

SubhanAllah!! Cantik sangat. Nak tunjuk pemandangannya, tak ambil gambar pula.
Just ambil gambar kenangan saya dan rakan-rakan di situ. Tu pun guna phone kawan. Al-maklumlah, phone mahal sangat sampai orang nak..huhu ( gurau jer ). Allah dah tetapkan. Now, just guna phone biasa. Alhamdulillah. Dapat juga call family..


(Proceed..)

Ada sampai part yang boleh tahan curam tu, memang menggigil kaki kot nak naik. Rasa dah give up. Tapi, bila Munawarah ( sahabat saya ) cakap " MUSLIMAH MANA BOLEH LEMAH! ", terus semangat semula. Nampak tak permainannya di situ.. :D




( tak curam mana pun sebenarnya.. :) )




Yang paling seronok, bila dah jejakkan kaki ke puncaknya. Seriously..Best!! View memang cantik..
Hmm.. Seronok, seronok juga..jangan lupa mulut tu ucap ' SubhanAllah '. Seronok dapat, pahala pun dapat..



Sharing is caring. Just sharing my experince there.. :)








Munafiq kah kita??







Baring atas katil
.
.
.
buka buku dirasah fil Qur'an
.
.
.
chapter surah Munafiqun..
.
.
Mata sengaja dipejam rapat.



Termenung sendiri.. Ada part saya baca, sahabat bertanya pada sahabat yang lain, adakah sahabat mereka nampak sifat munafiq dalam diri mereka? Itu sahabat..yang hidup pada zaman Rasulullah. Yang sentiasa nampak Rasulullah. Yang penuh iman di dada. Yang penuh rasa cinta akan Islam.



Saya? Awak? Ada tak lihat dan cuba renung diri sendiri. Ada tak sifat-sifat munafiq dalam diri kita? Na'uzubillah.

Ada sesiapa yang tak tahu apa itu Munafiq?

Saya share sedikit tentang munafiq ye..


Dari segi bahasa iaitu orang yang menyembunyikan perkara atau maksud sebenar.

Dari sudut syarak iaitu seseorang yang tidak menzahirkan kekufuran dengan cara menyembunyikan di dalam hati.


Setakat ni faham tak maksud munafiq ni? InsyaAllah ye..



Senang cerita, orang Munafiq ni, mereka bersifat talam dua muka.
 berpura-pura menerima serta mengikut segala ajaran Islam namun sebenarnya di dalam hatinya tidak dapat menerima ajaran Islam yang suci ini.



Rasulullah bersabda yang bermaksud :

"Tanda Orang Munafiq ada tiga:  Apabila dia berbicara, dia berbohong. Apabila dia berjanji, dia mungkiri. Dan apabila dia diamanahkan, dia khianati."



Antara sifat-sifat mereka ni :

1 ) Menipu/ berdusta..

Gulp.. Pernah tak? ( mata ke atas, berfikir sendiri )

Masa zaman nabi dulu, ada yang cuba memporak perandakan Muhajirin dan Ansar.


Ingat tak kisah semasa perang Bani Mustalaq. Masa tu, hamba Umar ( Jahjahbin Sa'id ) dan juga Abdullah bin Ubai bin Salul iaitu Sunan al-Juhni. Masa tu, pasal air. Mereka bergaduh sehinggalah mereka menjerit kaum masing-masing. " Hai Muhajirin! " dan " Hai Ansar! ". Sehinggalah Abdullah bin Ubai bin Salul terdengar, maka dia berkata : " Sammin kolbak ya'kulak! " yang bermaksud, gemukkanlah anjing kau, nanti mereka akan memakan kau!. ( Yang ni, macam sindiran. Tahu kan sindiran. )

Dan dia menyambung lagi, nanti kalau dah sampai Madinah nanti, sudah tentu yang kuat ( mereka ) akan keluarkan/ halau yang lemah ( Rasulullah dan sahabat Muhajirin ). Maka, terdengarlah Zaid bin Arqam lalu memberitahu kepada Rasulullah apa yang dia dengar.

Bila Abdullah bin Ubai bin Salul dapat tahu, Rasulullah mendapat tahu apa yang telah dia bicarakan, terus dia pergi bertemu Rasulullah dan mendustakan khabar yang diberitahu oleh Zaid bin Arqam tadi. Ada riwayat yang mengatakan, masa itu Zaid seorang remaja. Lalu, dia mendustakan Zaid kerana kemungkinan Zaid tersalah dengar. Sehinggalah ayat lapan surah al- Munafiqun diturunkan, membenarkan Zaid.


Tengok tahap dusta Abdullah bin ubai bin Salul ( Ketua Munafiqun ). Depan nabi pun, dia masih mendustakan.


2) Menolak untuk berhukun dengan syariat Allah.

 Orang Munafiq luaran mereka nampak beriman. Namun, bila berhukum dengan syariat Allah, mereka menolaknya.


3) Mereka menyeru kepada kemungkaran, dan mencegah kebaikan.

Bilamana orang beriman berusaha melakukan amar ma'ruf dan nahi munkar, mereka lebih suka melakukan amar munkar, nahi ma'ruf..Hmm..Na'uzubillah.

4) Mereka memusuhi orang beriman.

Orang Munafiq gerun untuk bersama dengan orang beriman kerana risau kegiatan jahat mereka akan dihalang orang yang beriman, jadi mereka memusuhi mereka.

Yang ni mungkin kita tak sedar kot.
Contohnya, kita mula menjauhi orang-orang ataupun sahabat-sahabat yang suka menasihati kita,menegur kita. Mungkin. Ada perasaan benci mula terdetik di hati kita. Nau'zubillah.


Dan banyak lagi..Dalam hadith diatas yang saya sebutkan tadi juga sifat orang munafiq.


Maaf, kalau nak listkan banyak-banyak tak larat rasanya. Saya boleh share ini sahaja untuk hari ini. Lepas ni, ada kelas. So, mungkin sedikit sebanyak input ini mampu untuk membuatkan diri kita kembali bermuhasabah. Muhasabah tu penting..

 Salam dari penutut ilmu... :D

Thursday, 21 November 2013

Jom positifkan diri..




Akak boleh!! Fighting!!



Hidup tidak selalunya indah..
Langit tak selalu cerah..
.
.
.
Yup.
Itulah aturan Tuhan..
.
.
.
Hidup ni tak sah kalau tak ada dugaan dan cabaran yang perlu kita hadapi.
so, untuk hadapi semua tu, perlulah dengan iman.
Bukan dengan emosi ye.



Kadang-kadang, hal kecil tu pun sebenarnya adalah dugaan untuk kita.
Cuma kita je yang tak perasan.


Let say,
Kalau kawan kita tiba-tiba tertumpahkan air atas kertas assignment kita..
Dah tu, assignment tu pula mesti submit esok.

Secara jujurnya,
apa yang kita rasa saat tu?
Marah?
Yup.. tipulah kan kalau tak marah..hee

Tapi, ada tak kita terfikir masa tu..


Mungkin Tuhan saja nak duga aku.
Yelah.. mana tahu dalam tak sengaja aku ada langgar perintahNya.
Dan mungkin juga Tuhan nak tengok tahap kesabaran aku..


Rasanya ada tak terfikir macam tu??


Haa..
Kalau tak ada, let's begin.

Cuba positifkan setiap yang berlaku..
InsyaAllah, result pun positif..

Tak percaya?
Cuba lah...

Dan istiqomah..kita kan mukmin.. So, terapkan nilai-nilai positif dalam diri kita..
InsyaAllah..


one more thing, jangan lupa baca Kahfi ye..Esok kan jumaat. Penghulu segala hari.
Hmm..mungkin ada yang kata :

Panjang sangatlah surah Kahfi. Tak sempat nak baca.

Ok. Untuk memudahkan dan mampu istiqomah membacanya setiap jumaat,
Cuba tip yang ni ;

Baca sedikit pada maghrib hari khamis.
Then, sambung sedikit lepas isya'

Esoknya, hari jumaat lepas subuh sambung sedikit lagi.
Kalau tak habis juga, sambung lepas zohor.


Kita sama-sama cuba ye..

- Maniskan iman, maniskan senyuman - 

Tuesday, 19 November 2013

Memberi


(tambahan : rawat hati kita sebelum ianya semakin parah)
-sekadar peringatan yang tiada kaitan dengan entry-



Allah...
Allah...
Allahu robbi...

Hidup ini sekejap cuma.
Kita tak tahu pengakhiran hidup kita ni bagaimana..

Selagi kita dipinjamkan jiwa,
Manfaatkanlah kehidupan di dunia ni.

Biasakan diri menjadi insan yang memberi,
Memberi ilmu, memberi pertolongan, memberi senyuman,
memberi semangat dan memberi segalanya yang membuatkan diri kita dekat pada Allah..

Daripada perkara sebesar zarah..
Hinggalah sebesar perkara..




p/s : Nasihat untuk saya khususnya. Jangan hanya menasihati, tapi kita sendiri tak melakukannya.

Sunday, 17 November 2013

Berharaplah pada Dia yang satu..


  




sedih bila cinta tidak berbalas oleh si dia?
huh..janganlah macam tuh..
Allah dah tetapkan yang terbaik untuk hambaNya.

Nak yang baik..Jadilah yang terbaik..
Nak yang menghormati, jadilah diri yang mengohormati insan lain dahulu.
Nak yang SOLEH..jadilah SOLEHAH terlebih dahulu..

Ni bukan hanya kata-kata kosong..
Apa yang kita mahu, semuanya bermula dengan diri kita..

- Jangan terlalu berharap pada hambaNya... Tetapi, berharaplah pada Pencipta kepada hambaNya-

Andai dia tak membalas cinta kita, Allah kan sentiasa ada..
Allah sentiasa balas cinta hambaNya..

Don't worry..

:P

Friday, 8 November 2013

MUSLIMAH MUKMINAH





Tatkala diri mendengar 'MUSLIMAH MUKMINAH',
Sungguh, terbayang ketenangan dari raut wajah mereka..

Kerana mereka adalah WANITA ISLAM yang penuh dengan kesopanan dan kelembutan jiwa..
Kehalusan budi pekerti yang memikat hati..
Ketulusan budi bicara yang mententeramkan insan lain yang mendengarnya..

Mereka juga wanita yang punya prinsip diri,
Yang sentiasa memikirkan ALLAH bersama mereka,
Tiap saat, tiap ketika dan dimana jua...

Tatkala mereka terjatuh,
Allah lah yang mereka pilih untuk meluahkan segala rasa hati yang akhirnya memaksa mereka menitiskan air mata kesedihan,
Tatkala mereka gembira,
Kepada Allah lah mereka memanjatkan kesyukuran atas segala nikmat yang diberikan..
Tanpa ada rasa syak..

Mereka sedar, mereka hanyalah hamba Allah yang lemah jika mahu dibandingkan kaum Adam..
Namun, mereka mengatasinya dengan 'TAHAJUD' untuk menguatkan jiwa mereka.
Mereka melazimkan 'DHUHA' untuk menenangkan jiwa keperempuanan mereka yang sangat mudah dijentik oleh kata-kata insan.
Ya, mereka sedar..perasaan mereka sangat halus. Sangat halus sehinggakan andai ada kata insan yang membuatkan mereka tidak enak, mereka cepat tersinggung.. mereka cepat melatah..
Namun, mereka segera beristighfar. Tidak mahu terus-menerus menurut kata Syaitan yang ingin terus menyesatkan meraka..


MUSLIMAH MUKMINAH..


Kita di kategori mana? Layakkah kita dipanggil MUSLMAH  MUKMINAH, yang meletakkan Allah dalam segala hal..

Rakan gurau sedikit, cepat melenting. Bila result down sikit, terus lemah. Bila ditegur, terus melatah. Tahajud? Dhuha? Dah dilazimkan? Kalau nampak orang buat kebaikan sikit, kita fikir apa? 

Allahu robbi..Check hati kita wahai Muslimah. Kita bakal melahirkan generasi masa hadapan. Kita yang akan mencorakkan generasi itu dengan tangan kita. Terpulang! sama ada mahu mencorak mereka menjadi generasi rabbani atau sebaliknya. Tapi, sudah pasti kita mahu melihat mereka menggegar dunia dengan membawa Islam iaitu agama kita. Ingat, untuk mencapainya, semuanya bermula dengan diri kita wahai muslimah. Check diri kita, hati kita. Sudahkah kita meletakkan Allah dan Rasulnya di tangga teratas?

Allahu Robbi..

Muhasabah diri sendiri..






Sunday, 3 November 2013

Perbaiki nawaitu..






" Wah..assignment banyak..exam lagi, presentationnya lagi. Allah.. peningnya kepala saya " Adu Solehah.


" Biasalah tu.. Jangan difikir sangat. Awak selesaikan satu-satu. Baru nampak teratur. Kalau fikir assignment ni tak siap, assignment tu prof nak, exam buku tak baca lagi, presentation lagi..Memang serabut. Calm down. Selesaikan satu-satu.." Sofiah memegang bahu Solehah. Nampak ke'serabut'an yang Solehah rasai.


" Hmm. Tu lah. Rasa macam tak dapat dah nak concentrate yang mana satu. " Balas Solehah sambil menyandarkan badannya di kerusi yang diduduknya. Matanya dipejam rapat. Sofiah merenung kembarnya yang kelihatan agak tertekan.


Sofiah bangun tiba-tiba. Tidak sampai dua minit dia kembali ke compartmen kembarnya yang hanya sebelah compartmennya.

" Nah. " Tangannya menghulur. Solehah membuka matanya.

" Baca ni. InsyaAllah, tenang sikit nanti. Then, baru awak sambung assignment awak tu." 

Solehah menyambut al-Quran yang dihulurkan Sofiah lalu tersenyum.


***********


" Alhamdulillah..siap pun akhirnya.. " Solehah meraup mukanya. Lepas ni dah kurang sikit kerja.

" Hmm. Bagus lah. Nanti, jangan lupa. Whatever you do, keep Allah in your heart. Baru, tak tension coz kita buat semua tu kerana Allah.. Bukan sebab terpaksa or sebab nak markah. Tapi, sebab itu adalah tanggungjawab kita. Ingat.." Pesan Sofiah tatkala melihat kembarnya mula mengemas meja yang sebentar tadi dipenuhi dengan buku.

Solehah hanya tersenyum sumbing lalu mengangguk.

Macam tahu-tahu jer. Tapi, memang betul pun. Perbetulkan nawaitu kita dalam menuntut ilmu. Kalau tak, tengoklah situasi tadi, tension. Sebab apa? faham-faham saja lah.

Semua orang nak berjaya. Saya pun sama.. From now, niatkan dalam hati menuntut ilmu kerana Allah.. Tok seh fikir benda-benda lain ni. Buang masa. 

Dan jangan lupa, manage masa dengan baik. Masa tu penting. Kita tak akan dapat kembalikan masa ataupun melambatkan masa kita..

Firman Allah taala :

 " Demi masa, sesungguhnya manusia kerugian. "

 Surah al-asr


Saturday, 2 November 2013

Don't give up..







Kakak, jangan pernah berputus asa.. 

Biasalah tu.. adat dalam kehidupan dunia yang sementara ni.

Sekejap di atas, dan sekejap di bawah.

Mana ada pensyarah yang terus jadi pensyarah tanpa melalui hari-hari sebagai seorang pelajar..

Mana ada doktor yang akhirnya mampu merawat pesakit dengan izin Allah, tanpa melalui hari-harinya sebagai seorang pelajar..

Mana ada guru yang akhirnya mampu mendidik pelajarnya, tanpa dia melalui hari-hari sebagai seorang pelajar juga..

Ya.. semua kita adalah pelajar.
Pelajar yang belajar di universiti kehidupan..

Jatuh, bangun.. Itu adalah adat!

Dan itulah yang sepatutnya membuatkan kita lebih bersemangat untuk terus belajar dalam universiti kehidupan yang ditetapkan oleh Allah..

Ingat kakak,
Jangan pernah lelah...
kerana Allah sentiasa bersama dengan kita..

                        " Aku bersama apa yang yang hambaku fikirkan.."

 - Hadith kudsi.


Psst : Nasihat buat diri ini yang sedang lemah..




           Ya Allah.
          Aku hanyalah hambaMu yang lemah.
          Yang tidak akan pernah lari daripada membuat kesilapan..
          Ampunilah dosaku juga ibu bapaku..
          Tenangkanlah hatiku dalam menjalani kehidupan yang telah Engkau tetapkan..
          Ameen ya Robb..