Mulakan Bismillah sebelum membaca, Jadikan amalan sepanjang masa, Maaf dipohon tersilap bicara, Ini sekadar renungan bersama.. ^_^
"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri.Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."
-Hassan Al Basri-

Friday 20 September 2013

Tegur...:)




" Isk..isk..isk..Saya sedih sangat..sedih sangat.." Sofiah mendengar sahaja rintihan rakannya yang seorang. Sejak tadi dia masih menunggu ungkapan seterusnya. Mungkin di situ persoalan akan terjawab. Zakiah yang sedari tadi teresak-esak menangis dibiarkan seketika. Sofiah tidak mahu memaksa rakannya itu untuk bercerita. Tetapi, bagaimana mungkin dia menolong Zakiah kalau dia masih menangis dan tidak bercerita.

" Kenapa Zakiah? Takkan jauh berjalan, sakit dada menahan. Cuba cerita sikit. " Sofiah bertanya akhirnya. Tidak sampai hati pula dibiarkan rakannya yang seorang itu teresak-esak menahan tangis.

" Saya sedih.." Lama dia terdiam. Mungkin untuk bercerita tu membuatkan dadanya makin sebak.

" Baru seminggu tinggalkan kampung tu, bila pergi semula kampung tu, dia macam tak kenal saya. " Dia menyambung. Tersedu-sedan dia bercerita. Rasa kasihan pula bertamu di jiwa Sofiah.

Dia? Ahah..mesti gadis yang dia kenal masa pergi sana.



 " ada dua orang gadis tu, malu-malu dengan saya. " 
"Tapi, best tau.. Ye lah, kat sana tak semua Muslim. Ada yang baru je kembali ke agama fitrah ( islam ).  Ada yang tu pula, nak convert to Islam, by the way he or she said : " but we have to pray.." macam-macam. Ye lah, kita ni pun masih bertatih lagi dalam jalan dakwah. Nak ajak terus tu tak boleh lah. Lastly, I told her/ him that Islam is not that sort of religion. Islam is very kind. If you had decide to convert to Islam.. Go ahead. Tak ada paksaan dalam agama Islam. Kalau bab solat tu. Itu memang wajib dalam Islam. Macam others religion. Ada sembahyang nya yang tersendiri." Zakiah senyum.  

" Solat dalam Islam ada tujuan dan peranannya. ' worshiping of Allah '. Dan solat tu adalah salah satu cara kita menunjukkan rasa taat kita kepada Dia. " Zakiah menyambung. Rasa berdebar pula semakin rancak. Berdakwah tu bukan mudah, yang pasti duduk diam tu tak susah. 

                                                                                   ***
" Seorang pandai juga cakap bahasa melayu biasa macam kita ni. Tapi, yang lagi seorang tu, tak berapa.."

                                                                          ****************************


" Dia tak tegur pun saya.. Yang pandai cakap Melayu tu tegur juga saya. Dia langsung tak. Se... sedih saya.. Tadi pun nak balik, dia tak jumpa pun saya. Yang sorang tu je jumpa saya. " Sedu Zakiah. Diambil tisu yang dihulurkan Sofiah.

Allah..

" Awak ada tegur dia? ke awak pun tak tegur dia? " Tanya Sofiah.

" Saya malu lah nak tegur dia. Saya tetamu je. Nak pergi rumah dia pun malu. " Zakiah membalas. Sofiah tersenyum mendengar jawapan yang lahir dari mulut rakannya itu.

" Ha..maybe dia pun sama macam awak. Malu nak tegur. Dia fikir ' Zakiah tak ingat kat aku lagi kot'. dan awak pun sama fikir perkara yang sama kan. Lastly, awak macam ni kat sini. Dan dia kat sana pun macam ni. Dua-dua sedih. " Balas Sofiah cuba menyedarkan Zakiah.

Lama Zakiah terdiam. Sofiah menyandarkan tubuhnya di dinding 'compartmen' nya.

" Zakiah, saya pun bukannya baik sangat. Tak 'Alim. Ilmu ciput je kat dada. Rasa segan pula. Tapi, kalau difikirkan kita ni muslim, muslimah...kita cuba fikir dengan akal yang waras dan emosi yang seimbang. Jangan berfikir yang bukan-bukan. Tengok, awak juga yang sedih. Mungkin, dia ada sebab lain ke.."

" Nanti, bila awak pergi rumah 'amek' angkat awak..awak singgahlah rumah dia sekali. Tegur-tegur dia kalau nampak. Then, mungkin masa tu awak boleh tanya dia. Kalau awak nangis macam ni, masa tak boleh putar semula.. " Sambung Sofiah lagi.

" Erm..mungkin juga salah saya kan..terima kasih. " Zakiah membalas. Esakannya berkurang. Dia menghantar pandangannya ke luar jendela 'compartmen' Sofiah. Merenung seketika. Mungkin.


* merenung sendiri *




Mungkin Zakiah ada sebab tersendiri juga, ' mengapa dia terlalu sedih tak dapat bertegur dengan gadis tu '..

Dakwah itu bukan mudah..

Yang pasti,
Duduk diam itu tidak susah..



No comments:

Post a Comment