Mulakan Bismillah sebelum membaca, Jadikan amalan sepanjang masa, Maaf dipohon tersilap bicara, Ini sekadar renungan bersama.. ^_^
"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri.Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."
-Hassan Al Basri-

Tuesday 3 September 2013

cinta dia / cinta DIA ??



" A, sampai bila kau nak menagih cinta dia yang tidak pasti tu..Kau pun bukannya kenal dia." Bibirku mematikan senyuman yang sedari tadi terukir, tatkala pertanyaan itu yang dilemparkan oleh kata hatiku sendiri. 'Salahkah aku?Aku bukannya buat maksiat?Aku hanya admire pada seorang hamba Allah. Aku suka dengan sikapnya yang menghormati perempuan.' Diri pantas membidas.

" Memanglah kau kata, kau hanya admire pada dia..sebab sikap dia tu. Tapi, aku pasti mesti ada terselit sedikit rasa 'mengharap' pada dia yang tak pasti tu.Tipu la kalau kau kata tak ada..aku kan kata hati kau. dan aku adalah sebahagian daripada diri kau." Kata hati kian menghujani diri..'Allah..memang..memang ada sedikit rasa tu, tapi aku sendiri tak tahu macam mana perasaan tu boleh ada. Salahkah aku mengaharap insan sebaik dia?' Terasa sebak rasa dada bila mengenangkan ia hanyalah harapan kosong. Mengharapkan insan yang tidak pernah mengenali diri ini. Tersedar kembali.

" Tak..tak salah..rasa kasih, rasa sayang,rasa cinta itu adalah fitrah..dan kau mengharapkan dan kasih kepada insan yang baik akhlaknya.." Kata hati membalas. Terasa diri lega seketika.

" Tapi......" Diri membungkam membiarkan hati berkata-kata.

" Tapi, apakah yang kau dapat dengan hanya berbuat demikian?"

" Sampai bila kau nak menagih cinta si dia..sedangkan diri kau, kau biarkan jauh dari cinta-NYA? " Terasa diri dihempap oleh bah yang sangat dahsyat..Serta merta air mata deras mengalir..

Allahu robbi..Malu sungguh diri ini.
Mencari cinta yang tak pasti..Sedangkan cintaNya tak mampu aku miliki..
Aku leka dalam mengejar si dia, sedangkan Dia pula tak pernah meninggalkan aku..Allahu robbi...



No comments:

Post a Comment