Mulakan Bismillah sebelum membaca, Jadikan amalan sepanjang masa, Maaf dipohon tersilap bicara, Ini sekadar renungan bersama.. ^_^
"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri.Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."
-Hassan Al Basri-

Tuesday, 20 August 2013

Kanak-kanak baru belajar

Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma solli 'ala saidina Muhammad..

**************************************************************

Semalam, saya mula mengajar semula anak buah..ye lah..hampir 2 minggu cuti raya. cuti sekolah bermakna cuti lah juga belajar dengan saya walaupun saya tak cakap pun (pandai je diorang kan)..

Tengah asyik mengajar si kakak ni, tiba-tiba telinga saya seakan terdengar sesuatu...

"kroh..kroh.." Halus saja bunyi nya..Saya menoleh ke arah si adik.. Senyuman saya ukir kepada si kakak yang turut sama menoleh ke arah si adik..Dia juga turut sama tersenyum..

"Tadi bukan main semangat suara Iris baca tadi..sekejap je dah terlelap." Saya menggeleng seraya tersenyum kembali. Balqis menyambung bacaannya semula.. Tak sampai hati pula nak kejutkan Iris.Lena pula dia tidur macam tu. Penat sangat agaknya.

Tapi, bila jam menunjukkan hampir ke pukul 9, dia terjaga.Mungkin sebab dia malu bila dia lihat kitorang tengok dia nak terjatuh daripada kerusi..Iris..Iris..awak comel lah!! ^_^


jam 9.15 pm..(time belajar dah habis)

Gambar yang dilukis Iris..:)


"Iris lukis gambar siapa ni?" Saya menegurnya bila mata saya menangkap lukisan yang dilukisnya. Dia tersenyum menampakkan giginya yang comel.

"Yang perempuan ni gambar akak Balqis." Petah dia menjawab sambil menunjukkan gambar perempuan yang dilukisnya.Saya mengangguk.

"Habis yang ni pula, gambar siapa?" Saya bertanya sambil tangan laju menunjuk kepada gambar di sebelahnya.

"Ni laki kak Balqis."Laju dia menjawab..Saya tersenyum mendengar jawapannya.

"Ouhh..Balqis lukis diorang tengah buat apa tu?" Saya bertanya lagi. Saja. Ingin melihat jawapan daripada anak kecil berusia 6 tahun tu. Dia masih leka melukis..

"ermm..diorang tengah bercinta..." Jawapan selamba yang lahir dari mulut Iris membuatkan saya tergelak kecil..Iris..Iris..huhu..kecil-kecil lagi sudah tahu guna perkataan tu..


**************************************************************


Kanak-kanak ni sangat mudah dan cepat belajar sesuatu daripada orang dewasa..Jadi, kita sebagai kakak, abang, ibu dan bapa perlulah menjadi contoh yang baik untuk mereka..

Apa tiba-tiba pula cakap fasal ni? Out of story betul lah...

Ops..jangan marah.. yang tu cerita saya saja. yang saya nak cakap...tentang kanak-kanak...
Bila saya lihat saja kanak-kanak, serta merta minda saya membayangkan.....

Wah, comelnya akhlak budak ni!
Bagusnya adik ni!
Comel je keletah dia!
Wah, pandai betul budak ni berceloteh!

dan yang paling saya suka (Of course semua orang suka) bila kanak-kanak tu...

diajar berakhlak dengan insan lain sejak kecil (bak kata pepatah..melentur buluh biarlah dari rebungnya..)

Sekian untuk perkongsian kali ini..
Andai ada tersilap, jangan pilih berdiam,
Tegurlah saya agar saya tidak terus dalam kesilapan..^_^




Tuesday, 13 August 2013

Bismillahirrahmanirrahim..
Allahumma solli 'ala saidina Muhammad..

********************************************************



"S..be strong..biasalah..nak berubah tu bukan mudah..Yang penting diri kau tu. Kalau kau cakap susah, memang susahlah jawabnya.." Bila kata-kata ini menusuk kalbu, terasa kita kuat kembali..
saya tidak sebaik kalian..tapi, saya tetap ingin menjadi yang terbaik untuk semua.

"BERUBAH!! sampai bila nak terus macam ni S? Hidup kita ni S, kalau tak diubah, alamatnya sampai bila-bila tetap sama..Macam tak ada tujuan.. Hidup terasa kosong saja..Walaupun, kerja tetap ada, kereta ada, keluarga yang best ada..still rasa kekurangan.. ya.. ketenangan..Ketenangan..Allahu robbi..Kau ada rasa ketenangan tu?" Terasa diri dihempap bah yang dahsyat..Kata-katanya kembali membuat diri ini terkesima.

"Bukan aku tak nak berubah..tapi, terlalu sukar untuk aku terus berubah seratus peratus..Kau tahukan perangai aku macam mana?" Perasaan tidak yakin dan tidak mampu pula semakin kuat bersimpul di benak. Arghh..Dia tidak merasai apa yang aku rasai sekarang ni. Mudah untuk kita berkata,tapi untuk melakukan tidak semudah yang dilafazkan..

"S, aku tak suruh kau berubah secara drastik. Diri kau pun, aku rasa tak boleh terima. Berubah tu perlu secara perlahan dan peringkat." Kepala diangguk perlahan beberapa kali sebelum melepaskan keluhan halus.


sahabatku,
saya yakin ada diantara kita yang sedang/pernah merasa keadaan seperti ini. Kalau bukan anda, mungkin sahabat anda yang meminta pandangan anda..Dan mungkin juga dalam situasi yang berbeza.

Berubah..

Sesuatu yang bukan MUDAH..(saya tak suka cakap susah or payah coz macam mendoakan susah pula)
Tapi, bila kita nampak tujuan asal kita untuk berubah..(kerana Allah)
Sememangya, kita tidak akan pernah merasai kepayahan dalam kesungguhan kita untuk berubah..

Berubah bukan takat kita cuba sebentar untuk merasai hasil perubahan itu..
Tapi, ia lebih kepada diri kita untuk mengubah diri kita supaya berupaya untuk berubah..
Berubah daripada kebaikan kepada kejahatan itu bermakna kita berusaha untuk merosakkan diri kita..
Berubah daripada kejahatan kepada kebaikan itu pula satu titik permulaan untuk kita untuk terus memperbaiki diri kita..

p/s : Berubahlah ke arah kebaikan..jangan pernah lelah dan goyah kerana Allah bersama kita..Pedulikan mulut-mulut yang berbicara dan mata-mata yang melihat.. Tajdidkan niat berubah kerana Allah..Khas buat diri ini dan juga teman-teman..







DI KESEMPATAN INI, SAYA NAK MENGUCAPKAN SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI KEPADA SEMUA UMAT ISLAM (walaupun dah raya ke-enam)
'IDUN SA'IDUN..KULLU 'AMIN WA ANTUM BI KHOIR..

Friday, 2 August 2013

ambang 10 malam terakhir..

Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma solli 'ala saidina Muhammad..

********************************************************

Assalamualaikum..

Sekarang ni, kita diambang 10 malam terakhir kan.
Saya nak beritahu berita gembira dan juga berita sedih..

ok, nak dengar yang mana satu yer?
sad news dulu boleh kan?

-Sad news-

Ramadhan hanya tinggal berapa hari sahaja lagi. Rasa terlalu cepat masa berlalu sehinggakan merasakan Ramadhan kali ini juga disia-siakan. Allahu robbi.. Tengok jiran-jiran, masing-masing sibuk dengan persiapan untuk menyambut 1 syawal. Tidak kurang juga ada yang masih memburu pahala dengan menambah amalan-amalan baik. Mereka semua baik. Kalau tidak, tak mungkin mereka akan bertukar-tukar makanan tatkala waktu iftar semakin hampir.

Yang ingin saya kongsikan di sini ialah :
1) Sudahkah kita memburu pahala-pahala yang berlipat kali ganda pada bulan yang barokah ini?

    Saya sendiri tidak pasti. Sudah cukup ke amalan saya untuk menambah yang kurang? Sedangkan, rasanya dosa saya bukannya semakin berkurang. Setiap kali terfikir, rasa kerdil sangat ! terasa sukarnya untuk men'cover' semua dosa yang dilakukan. Menyakitkan hati orang lain, berprasangka, macam-macam..Tu tak dikira lagi yang khofi (tersembunyi). Allahu robbi.. Bila mengenangkannya, hanya Tuhan yang tahu hati ini. Rasa sesal mula menghujani diri. Allah, aku nak masuk syurgaMu....

    Tetapi, bila difikirkan balik. Allah tu baik. Baik sangat. Dalam pada kita tak sedar, zikir-zikir yang kita  alunkan mengikut 'musik' yang kita dengar di handphone kita tu, Allah kira. Dapat dah tambahkan berat timbangan amal baik kita. Lepas tu, kita tolong mak kita kat dapur tu..dapat juga tambah yang terkurang. Then, baca quran walau satu ayat tu.Allah...Baiknya Allah!!

    Dari Ibnu Mas'ud telah berkata bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda : 

 "Barangsiapa membaca 1  huruf daripada Kitabullah, maka baginya 1 kebajikan dan tiap-tiap kebajikan 10 kali gandanya. Aku tidak mengatakan ' Alif Lam Mim' satu huruf, tetapi 'Alif' satu huruf, 'Lam' satu huruf dan 'Mim' satu huruf."

Tengok! Banyaknya 'kebajikan' yang kita dapat kat situ. Lagi satu, ingat tak hadith nabi yang ni...

Sumber Abu Dzar al-Ghifari r.a memberitakan Rasulullah s.a.w bersabda :
" Susulilah kejahatan (dosa) dengan kebaikan. Semoga kebaikan itu dapat   menghapuskannya."

 
2) adakah rasa sedih mula terbit di hati kita pada hampirnya pergi bulan mulia ini?

    sedih? gembira? sayu? argh...celaru? tak tahu apa perasaan kita? hmm..pernah dengar nasyid  'harapan ramadhan' oleh Raihan ? sejujurnya, itulah yang saya rasakan..saya rasa antum pun turut merasakannya. Sayu je bila mengenangkan ramadhan semakin melangkah jauh meninggalkan kita pada tahun ini..Allahu Robbi...masih punya kesempatankah kami untuk bertemu ramadhan akan datang? Masih punya kesempatankah kami untuk mendapat ganjaran yang 'besar' di bulan yang penuh barokah ini lagi? Allah..Allah...

    Gembira? Mungkin perasaan tu hadir tatkala melihat keriangan saudara mara membuat persediaan aidilfitri, keterujaan sanak saudara bermain sakan.. sedangkan kita sedar dan tahu, bila aidilfitri tiba, maka hilanglah semula ramadhan untuk ke sekian kalinya..masa untuk kita nantikan semula ramadhan seterusnya...

    Salah ke bergembira di hari yang bahagia?? Takkan tak boleh nak sambut kot? Mungkin pernah terpacul persoalan ni dalam kotak fikiran kita semua. Huhu..Siapa kata tak boleh? saya? Ilmu saya tak tinggi mana nak jatuhkan hukum..


3) Mungkinkah ada Ramadhan akan datang untuk kita? (serius sedih, coz ajal, maut semua tu ditangan Tuhan)

    Part ni memang 'terasa' lah..macam yang saya tulis dalam kurungan tu. Ajal, maut semua tu kita tak tahu..
Mungkin esok..Mungkin lusa, mungkin tahun depan..dan mungkin juga sekejap lagi..Mana kita tahukan..
Dimana? Bila? Macam mana? semua tu kita tak tahu..

   Dah? semua tu kita tak tahu..so, sudah tentu kita pun tak tahu ramadhan akan datang kita sempat tidak.. Betul tak?

So, jom kita manfaatkan ramadhan yang tinggal ni ( walaupun hanya beberapa hari sahaja lagi)..
Lets do it !! Gambate!!



- Good News-


Ok..Saya tahu, semua orang dah tahu 'good news'nya..Mungkin post ni agak lewat sikit..coz ni pun dah 25 ramadhan (maaf agak lewat).. Tapi, tak apa.. Ni kan ilmu juga.. sampaikan sajalah..

Dengar ni semua...
Lailatul Qadar is coming! InsyaAllah..
Saya rasa saya tak perlu terangkan lagi apa itu malam 'lailatul qadar'..semua umat islam mesti dah tahu apa itu malam 'lailatul qadar'..
Firman Allah s.w.t, : "Malam al-Qadar lebih baik daripada seribu bulan." ( Al-Qadr : 2 )

Secara ringkasnya :
Di Malam ini jugalah Nabi SAW bersungguh-sungguh beribadat melebihi malam-malam Ramadhan yang lain.  Disebutkan di dalam sebuah hadith :-
Ertinya : Adalah Nabi SAW, beribadat dengan (lebih) bersungguh dan kuat di sepuluh malam terakhir Ramdhan, tidak sebagaimana baginda di malam-malam yang lain" ( Riwayat Muslim, no 1175 )

Sebuah lagi hadis menyebut :- 
انه كان يعتكف فيها ويتحرى ليلة القدر خلالها
Ertinya : "Adalah Nabi SAW beriktikaf padanya dan berusaha mencari malam al-qadar darinya (malam-malam ramadhan)" ( Riwayat al-Bukhari & Muslim) 

أن النبي صلى الله عليه وسلم كان إذا دخل العشر أحيا الليل وأيقظ أهله وشد مئزره
Ertinya : " Apabila telah masuk 10 terakhir bulan Ramadhan, maka Nabi menghidupkan malam, mengejutkan isterinya dan mengetatkan kainnya (tidak menyetubuhi isterinya kerana amat sibuk dengan ibadat yang khusus)" ( Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)


Jadi, jom kita sama-sama hidupkan malam dengan qiamulail..Susah? Ngantuk? Malas? heh..

Susah ke? hmm..let me think first! ahah..apa kata, before sahur tu, bangun awal sikit untuk kita luangkan masa untuk beribadah kepada Allah..Takkan sekejap pun tak boleh, walhal kalau tengok fb,blog,tweeter,youtube and whatever la boleh je kan (khususnya saya..) Tak pun, after sahur.. Boleh kan..

Firman Allah s.w.t :
Ertinya : Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar ( Al-Qadr : 5 )

 Ngantuk? ha..yang ni kena ajarlah sikit mata kita.. Kata orang jangan diikutkan sangat.. Kalau macam tu, sampai bila kita nak terus biarkan malam kita sepi.. Betul tak? Alah..rilekslah..sunat je kot.. huhu.. Memanglah sunat.. ermm.. k la.. senang cerita macam ni lah.. Kita mesti laparkan kalau tak makan.. Badan kita terasa lemah je.. Memanglah masih boleh bertahan, tapi kalau dah lama tak makan, confirm lah kita terlantar tak bergerak lagi (meninggal)..erm, lagi satu contoh,  badan kita. mestilah nak mandi, nak kemas, bersih.. kalau tak dijaga dan dibersihkan, confirm la penyakit senang nak tuju..
So, begitu juga dengan rohani kita..dalaman kita.. kita nak juga kena jaga.. Macam mana nak jaga? Bersihkan guna air zam zam macam nabi? Allah..Baginda tu Nabi.. Kekasih Allah.. Baginda di belah dadanya ketika masih kecil.. Habis tu, macam mana? Hmmm.. Salah satunya 'qiamulail'.. daripada situlah timbulnya kekuatan.. Segala kekusutan yang melanda di jiwa, kita mengadu hanya kepada Dia.. Segala rasa sesal yang datang, hanya kepada Dia kita pohon ampun..


APA TUNGGU LAGI?? DARIPADA SEKARANGLAH KITA UBAH DIRI KITA..TUHAN TIDAK AKAN MENGUBAH NASIB HAMBANYA MELAINKAN MEREKA MENGUBAHNYA SENDIRI..

Ok??  Tak kesah lah walaupun ramadhan semakin menjauh pergi.. but as long as we have chance , use it properly..

P/S : maaf  kalau tak berapa nak menarik..saja nak berkongsi apa yang bermain di minda.. apa-apa pun, selagi ramadhan belum sampai ke penghujungnya, saya nak ucapkan selamat menjalani ibadah puasa yang tinggal hanya beberapa hari lagi...  peace... ^_^