Mulakan Bismillah sebelum membaca, Jadikan amalan sepanjang masa, Maaf dipohon tersilap bicara, Ini sekadar renungan bersama.. ^_^
"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri.Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."
-Hassan Al Basri-

Sunday, 24 February 2013

"Di mana Rasulullah di hatimu?"

Terima kasih sahabat2 ku..kerana menyedarkanku dari terus diulit mimpi indah dunia..Yang melalaikan aku tanpa aku sedari.. yang membuatkan aku lupa pada masa muda yang sepatutnya aku gunakan sebaik mungkin..

Siapa lagi yang mahu perbaiki sahabat2ku yang diluar sana..yang memerlukan seseorang untuk mendengar dan menasihati mereka..
siapa lagi yang mahu mengajak mereka mengenal diri,mengenal Allah, mengenal Rasulullah s.a.w..
Siapa lagi kalau bukan aku,kamu dan kita!!

 Sanggup kah kita melihat sahabat2 kita berpeleseran di jalanan tatkala seruan Allah berkumandang ?Sanggupkah kita melihat generasi akan datang tinggi ilmu,namun rendah akhlaknya ?
 Sanggupkah kita melihat anak-anak kita sendiri membesar dengan suasana sedemikian??Allahu rabbi... Wahai sahabat-sahabatku sekalian, Kita ada tujuan dalam kita meniti kehidupan yang penuh dugaan dan cabaran ini..
 Tujuan kita hanya satu, iaitu 'cinta Allah'..
 Untuk mencapai tujuan, kita perlulah ada jalan.. Iaitu 'jalan Rasulullah'..
Maka,dari situ akan tercapainya tujuan kita dalam hidup..

 Bila hati kita teringat akan seseorang, sudah tentu lidah akan selalu menyebut namanya..
 bila lidah selalu menyebut namanya,sudah tentu hati terasa rindu..
 Bila hati merasa rindu, sudah tentu diri kita kuat katakan untuk bertemu dengannya..
 Allahu rabbi...begitulah sifir cinta kita kepada Rasulullah..
 Ingatlah wahai sahabat-sahabatku..

 Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud :"Orang yang paling aku cintai dalam kalangan umatku ialah orang sesudahku yang sangat ingin melihat aku(walaupun dengan mengorbankan keluarga dan hartanya)"(riwayat muslim).

 Subhanallah..Terkenangku akan sebuah kisah dimana rasulullah menangis teresak-esak seorang diri.
 Pernah satu ketika, sedang Rasulullah berkumpul di dalam satu majlis bersama para sahabat, tiba-tiba bergenang air mata Baginda Rasulullah S.A.W. Para sahabat gelisah melihat sesuatu yang tidak mereka senangi di wajah Rasulullah S.A.W. Bila ditanyakan oleh Saidina Abu Bakar,”wahai kekasih Allah apakah yang menyebabkan engkau menangis? Apakah ada sesiapa yang menyakiti hati engkau? Beritahulah kepadaku agar aku dapat memberi pengajaran kepadanya.”
kata Rasul kita tercinta Muhammad shalallahu ‘alaihi wasallam dengan nada tangisan teresak-esak,” “Betapa aku rindu……untuk bertemu dengan kekasih-kekasihku”. Para sahabat bertanya, “Ya Rasul, bukankah kami adalah kekasih-kekasihmu?” Rasul pun menjawab, “Antum asyhabiy (kalian adalah sahabat-sahabatku), kekasih-kekasihku adalah umat yang datang setelah ini.”


Baginda mengatakan bahawa Baginda terlalu merindui umatnya di akhir zaman yang disebut-sebut sebagai ikhwannya.
 Para sahabat merasa iri hati hinggakan Saidina Abu Bakar bertanya, "Bukankah kami ini ikhwanmu? Tidak Abu Bakar, kamu semua adalah sahabatku" kata Rasulullah S.A.W. Ikhwanku itu, menurut Rasulullah S.A.W adalah mereka yang belum pernah melihatku, tetapi mereka beriman dan mencintaiku. Aku sangat rindu untuk bertemu mereka".

 Allahu akbar..begitu sekali mendalamnya cinta Rasulullah kepada umatnya..sehinggakan apabila di akhirat kelak, baginda akan memberi syafaat kepada umatnya.
 Kita?? bagaimana pula dengan kita?
adakah cukup kita melafazkan 'aku cinta padamu Rasululullah' sedangkan kita tidak membuat sunnahnya.. Nabi SAW bersabda, “Barang siapa yang mengikuti sunnahku, berarti dia cinta padaku, dan barang siapa yang cinta padaku, maka akan masuk surga bersamaku.” Baiklah sahabat-sahabatku sekalian, sampai di sini sahaja coretanku untukmu..InsyaAllah, entry akan datang akan saya senaraikan serba sedikit sunnah 'kekasih Allah'..Maas salamah wa ilal liqa'......

"maniskan iman,maniskan senyuman"

Wednesday, 20 February 2013

bangkit..

Assalamualaikum sahabat2 yang ku kasihi,ku sayangi,ku rindui dan ku cintai kerana Allah.. Apa khabar iman sahabat2ku?sudahkah diberi makanan rohani pada diri sahabat2 untuk hari ini?Ambil lah sedikit pengajaran dari kehidupan kalian pada hari ini.Semoga,kita terus bermuhasabah dalam menjalani kehidupan kita untuk hari esok...Jatuhnya hari ini, bukan bermakna kita akan jatuh selamanya..Bangkitlah..Sesungguhnya,di hujung sana akan ada cahaya untuk kita..Begitu juga bagi insan yang sentiasa berasa dirinya begitu lemah dan tidak mempunyai sebarang keistimewaan.. Terasa dirinya begitu tidak berguna pada insan di sekelilingnya..Jangan terus berfikir negatif pada diri kita sendiri..BANGKITLAH dari terus membuaikan diri kita dengan perkara yang melemahkan diri kita untuk terus bangkit..kalian adalah apa yang kalian fikirkan..Jangan terus menyerah kalah tanpa berjuang dahulu.... "Ya Tuhan kami, permudahkanlah segala urusan kami..Bantulah kami dalam setiap apa yang kami lakukan...Tuntunilah setiap langkah kami.." ameen.

Wednesday, 6 February 2013

Pay Attention,please...

assalamualaikum...^_^..baru balik asrama ni.penat tu masih bersisa lagi.Tapi,still boleh menaip.Jangan risau..hehe.Hari ini ujian untuk saya yang lalai dan cuai.Sepatutnya,saya memberikan sepenuh perhatian dalam kelas.Ni tidak.Ceritanya begini...saya hanya ada dua kelas untuk hari ini.pkul 11 am hingga 12.50..then,petang pukul 2pm-5.20pm..Pagi-saya datang pukul 11 tepat dah ada dalam kelas..lec pun masuk.Yelah.sem barulah katakan..hehe..lec tak ajar pun.just cakap sikit-sikit dan keluar.11.25 am,klas untuk sesi pagi ni da habis..Apalagi,saya pun balik asrama dulu.Penat la juga.Mana taknya.Naik bukit kan.Jauh tu,boleh tahan lagi la..Masih mampu untuk berjalan..hehe..Kelas untuk sesi petang start pkul 2pm.Hari ni,saya terlewat 5 minit.huhu..Sakit kaki tu adalah..Dari asrama nak pergi kelas ke econ building adalah lbih kurang 30 minit.tak pun 20-25 minit.Hmmm..Dekat-dekatlah tu..Bangunan yang boleh dikatakan paling jauh dari asrama..Dengan bangganya saya pun mendaki tangga-tangga di bangunan tu untuk ke level 4...(nak naik lif,ramai sangat..)Dengan nafas yang masih tercungap-cungap,saya pun masuk ke kelas..Seram juga kalau lec dah masuk dulu..Buka saja pintu kelas...Alangkah terkejutnya saya!Saya hanya melihat kerusi-kerusi dan meja kosong..Salah kelas ke??Tak mungkin...Dengan pantasnya,tangan saya mencapai h/p di dalam beg.."Kelas kan tak ada hari ini.Lec dah cakap semalam."Suara kawan saya menyentuh gegendang telinga...Semalam,lec ada cakap "untuk sepanjang minggu ni kita ada kelas dengan saya kecuali hari rabu,saya ada kerja. Tapi,dengan cikgu lagi sorang tak ada."Sambung kawan saya lagi..Saya pun menarik nafas sedalam-dalamnya.huhu..Patutlah..Yang saya dengar,kelas sepanjang minggu ni ada kecuali dengan cikgu lagi sorang..Tak perasan pula hari rabu dia dah cakap awl-awal tak ada kelas.....Makanya teman-teman sekalian,jangan miss 1 perkataan pun dari lec kita..Bukan lec sahaja,tapi semua orang..Kenapa yer??hehe..sebabnya,kalau 1 perkataan sahaja kita miss,berkemungkinan kita sudah salah faham dengan sesuatu yang dibicarakan..Lagikan berpatah-patah perkataan(yang 'ter'tidur dalam kelas)..^_^..Sayangkan...especially,kalau cikgu kita tu mengajar..aishh,banyak tuh informasi dan ilmu yang disampaikan..Sayang kalau kita miss..So,dalam kelas jangan mengelamun dan juga tidur yer..^_^ Pesanan buat diri saya dan juga sahabat-sahabat sekalian..

Tuesday, 5 February 2013

Remember...

" Susah untuk aku bicarakan..Tatkala aku merasa diri tidak punya apa-apa,tetapi Tuhan sentiasa berada di sisi hambaNya..mendengar setiap butir bicara hambaNya..Terasa ketenangan menguasai jiwa..mendekatkan diri kepada Maha Pencipta..Tatkala aku merasa diri keseorangan, tiada rakan tiada teman, yang bisa menggembirakan, tatkala diri dilanda kesedihan, tetapi aku punya Tuhan, yang sentiasa berada di sisi hambaNya..yang sentiasa menolong hamba-hambaNya.."
"Maka,nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?"( surah Ar-Rahman) Namun,kadangkala kita leka..kita alpa..tatkala kita diuji dengan nikmat2 Tuhan..Nikmat gembira,kekayaan,teman yang ramai...kita lupa dengan Tuhan yang sentiasa berada di sisi kita..yang sentiasa melihat kita..kita terlena dengan godaan dunia...Namun,apabila nikmat2 itu ditarik balik,barulah kita ingat pada Tuhan..Allahu akbar...Peringatan buat saya dan sahabat2 sekalian..

me n time

Assalamualaikum... rasanya macam dah lama saya tak update my blog..nak kata sibuk tu,tak adalah sibuk mana..cuma,cuba untuk menggunakan masa yang ada dengan baik.Ya,memang kalau kita share perkara yang baik itu juga bermanfaat.saya tak cakap tak bagus..Itulah sesuatu yang sangat bagus,dan saya suka sangat3..Sebagai pelajar,sudah tentu masa itu sangat padat dan perlu pandai untuk menyusun waktu kita untuk membuat semua perkara..Tidak hanya fokus kepada belajar.Dan itulah yang berlaku kepada saya..^_^.. so,saya mesti utamakan yang utama dari yang utama..Dalam masa yang sama,buat perkara yang utama yang lain juga..Faham tak??heheh.. Fikirkanlah.. ^_^