Mulakan Bismillah sebelum membaca, Jadikan amalan sepanjang masa, Maaf dipohon tersilap bicara, Ini sekadar renungan bersama.. ^_^
"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri.Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."
-Hassan Al Basri-

Thursday, 17 January 2013

Titipan sahabatku..

Ya Allah,tiba-tiba teringat kata-kata arwah ustaz sulehan.. dulu time blaja 'arud, kalo kitorang lambat bertindak dia suka ckp mcm nie:

" alwaktu kassayap,iza lam tiada tngkp alwaktu tarabanga.."

Ayat asalnya yang dipetik dari kata-kata hukama' sebenarnya macam ni: 
"alwaktu kassaif,iza lam taqto'uhu qoto'aka.." 
yang memberi makna: "waktu itu umpama pedang,jika awak tidak mmotongnya dia akan mmotong awak"





Walaupun ayat arwah agak klakar,tapi itu la hakikatnya... Kita sering berkejar-kejar dengan masa walau dimana pun kita berada... Dan sampai kadang-kadang kita rasa ingin menarik masa itu kembali untuk mengisinya... Dan kdg2 kita tak sedar dalam kita sibuk mengisi masa kita,usia kita tlh smpai ke penghujungnya... Terfikirkah kita.. Adakah kita telah menggunakan masa muda kita dengan sebaiknya? Adakah kita telah menggunakn masa ini utk mendekatkan diri kepada-Nya? Adakah kita tlh mggunakn masa kita utk saling ingat-mengingati? Adakah kita tlh mggunakn masa hidup ini utk mnambh amln kita? Adakah kita tlh mggunakn masa ini utk mengisi bkln akhirat kita? Adakah terlintas di fikiran kita? Ssungguhnya Allah tlh bfirman dlm surah Al-'Asr y bmaksud:

"Demi masa.Sungguh,manusia berada dalam kerugian.Kecuali org2 y biman dan mjalankn kbajikn srta saling mnasihati utk kbnaran dan saling mnasihati utk ksabarn."

#JAGA MASA 
#JAGA DIRI 
#JAGA AKAL 
#JAGA HATI
 #JAGA IMAN

~:INSYAALLAH , ALLAH AKAN MENJAGA KITA:~ 
-muhasabah dan ingatan utk diri dan saudara seislamku- :::~*ingatallahdisetiaphembusannafasmu*~::: 
P/s : nukilan oleh sahabat saya,Nur Athirah Nadia...thanks for your advice..saya share di sini untuk tatapan dan renungan sahabat2 semua..sharing is caring..^_^

No comments:

Post a Comment